LÆSEVEJLEDER / ÅRSKURSUS 2024
Priser
- Medlemmer: 4200 kr.
- Ikke-medlemmer: 4800 kr.
OBS: Vi gør opmærksom på, at deltagernes navn, skole og mailadresse kommer til at fremgå af deltagerlisten, som bliver delt med deltagerne.
Retningslinjer ved afbud
Bemærk: Toni Clausens oplæg om komorbiditet var oprindeligt et valgfrit oplæg i læsevejledernes oplægsrunde, men efter overvældende interesse har vi valgt at opgradere det til et fælles læsevejlederoplæg. Det fremgår stadig i valgmulighederne, når man tilmelder sig, men alle, der vælger det, vil blive sat på deres andenprioritet.
9.30 – 10.00: Ankomst og morgenmad
10.00 – 10.15: Velkomst ved bestyrelsen og fællessang
10.15 – 12.30: Fællesoplæg med pause og spørgsmål: Arbejdshukommelse og hukommelsesstrategier
Trine Trentemøller har en baggrund som lærer og læsevejleder, men har de sidste syv år arbejdet med inklusion i Børne- og Undervisningsministeriet. Trine har skrevet bøgerne: ”Dysleksi, motivation og robusthed”, ”Hukommelsesstrategier for børn med dysleksi og andre læringsudfordringer”, ”Dyskalkuli og andre matematikvanskeligheder” samt en bogkasse med 25 letlæsningsbøger til faglig læsning i matematik.
Læring og hukommelse er to sider af samme sag, og derfor er det væsentligt, at vi som undervisere interesserer os for hukommelse, så eleverne ikke kun lærer, hvad de skal huske, men også hvordan. En større forståelse for arbejdshukommelsen kapacitet og for de hukommelseslagre eleverne trækker på, når de skal koble ny viden med eksisterende viden, vil give indsigt i, hvordan undervisning kan tilrettelægges, så alle elever får mulighed for at tilegne sig det stof, som underviseren ønsker at formidle. På kurset vil der være en række øvelser og lege, der kan tages med ud i undervisningen.
12.30 – 13.30: Frokost
Efter frokost er der to forskellige programmer for hhv. matematik- og læsevejledere, som slutter af med endnu et fællesoplæg.
OBS: LÆSEVEJLEDERNES PROGRAM FINDES EFTER MATEMATIKVEJLEDERNES (SCROLL NED)
13.30 – 14.45: Når tallene bøvler - Helsingørtesten og vejledning
Mette Thompsen er udannet lærer fra 2004, har en Pædagogisk Diplomuddannelse i matematikvejledning fra 2016 og færdiggør sin kandidat i matematikdidaktik i 2025. Hun har specialiseret sig i evaluering og elever med matematikvanskeligheder. Til hverdag arbejder hun som matematikkonsulent i Helsingør Kommune, hvor hun understøtter folkeskolernes udvikling af matematikfaget.
Op mod 20% af eleverne i grundskolen har svært ved at mestre den grundlæggende talforståelse, hvilket kan have negative konsekvenser for deres fremtidige akademiske succes og generelle trivsel. Oplægget tager udgangspunkt i, hvorfor talforståelsen er for matematik, hvad læsning er for dansk og vil desuden udforske konkrete tilgange til at styrke elevers talforståelse, herunder anvendelsen af testmetoder og praktiske eksempler på, hvordan vi kan intervenere effektivt for at hjælpe elever med at opbygge en flydende og fleksibel forståelse af tal.
14.45 – 15.15: Pause (inkl. check-in)
15.15 – 16.30: Case-arbejde og matrixgrupper
I skal arbejde med forskellige cases og i grupperne diskutere mulige handleplaner.
Matrixgrupperne bruges for at få videreformidlet de gode diskussioner og betragtninger.
16.35 – 17.30: Generalforsamling med bobler
17.30 – 19.00: Fritid
19.00: Middag og hygge
7.00 – 9.00: Morgenmad
9.00 – 9.15: Fælles godmorgen med morgensang
9.15 – 10.30: Overgangsproblematikker, eksekutive funktioner og strategilæring
Michael Wahl Andersen er cand. pæd. psyk. med speciale i elever der ikke lykkes i matematik. Michael er i dag lektor på Københavns Professionshøjskole (KP). Michael underviser på diplomuddannelsen og afholder kurser i matematik og kognitiv psykologi.
Eksekutive funktioner er et sæt mentale færdigheder, der bl.a. omfatter arbejdshukommelse, fleksibel tænkning og selvkontrol. Vi bruger disse færdigheder hver dag til at lære, arbejde og styre dagligdagen. De eksekutive funktioner betegnes derfor ofte som hjernens dirigent.
Udfordrede eksekutive funktioner er forbundet med læringsudfordringer og en større sandsynlighed for adfærdsproblemer. Udfordringerne i de eksekutive systemer synes ikke direkte at påvirke kognitive eller sproglige processer, men påvirker snarere processernes regulering og effektive strategianvendelse. Eksekutive udfordringer kan ligeledes gøre det svært at kontrollere opmærksomhed, følge anvisninger og håndtere følelser, hvilket generelt har betydning for elevernes uddannelsesmuligheder.
10.30 – 10.45: Pause
10.45 – 12.00: Vejledning i praksis
Line Kabell Nissen er lektor ansat ved Alssundgymnasiet Sønderborg med 16 års erfaring i og med matematikundervisning. De seneste 5 år med udvikling af matematikvejledning på gymnasiet helt fra bunden.
Mads Snehøj Holm er oprindeligt gymnasielærer i dansk og idræt og har været læsevejleder siden 2015. I 2018 blev han læse-skrivevejleder på Syddansk Universitet og kort herefter dyskalkulivejleder. Han tester, instruerer og støtter studerende med SPS på baggrund af dysleksi og/eller dyskalkuli. Derudover faciliterer han faglige støtteforløb for studerende med dyskalkuli på mellemlange videregående uddannelser.
Line Kabell Nissen: Matematikvejleder-blæksprutte
Et kort oplæg om hverdagen og årets gang som eneste matematikvejleder på et ’lille’ gymnasium. Line fortæller om, hvordan hun tilrettelægger screeninger, SPS-ansøgninger, samtaler, småkurser (for både elever og kolleger) og talentudvikling. Alt sammen med henblik på at favne spektret af udfordringer indenfor matematikken, som vi står med på daglig basis. Til sidst vil hun runde fordele og ulemper ved at udvikle en matematikvejledning på egen hånd.
Mads Holm: Dyskalkuli på videregående uddannelser
Mads Holm præsenterer den støtte studerende med dyskalkuli generelt kan få på videregående uddannelser samt hvordan det praktisk bliver grebet an på Syddansk Universitet. Som dyskalkulivejleder på videregående uddannelser møder Mads Holm studerende fra en meget bred vifte af uddannelser, hvor tal og matematikudfordringer viser sig på et utal af måder.
Intensionen er at formidle støtteformer og -muligheder på hhv. ungdomsuddannelse og videregående uddannelse.
12.00 – 13.00: Frokost
13.00 – 14.30: Fælles oplæg: Selvbestemmelsesteorien om “at motivere andre”
Ib Ravn, Ph.D., lektor emeritus fra DPU ved Aarhus Universitet, partner i rådgivningsfirmaet FLOK. Har skrevet 13 bøger, deriblandt ”Selvbestemmelsesteorien: Motivation, psykologiske behov og sociale kontekster” (Hans Reitzel, 2021).
At motivere med straf og belønninger har det med at underminere den intrinsiske (”indre”) motivation. I stedet kan professionelle omkring barnet og den unge yde støtte til dets tre psykologiske behov for autonomi, kompetence og samhørighed. 12-15 teknikker hertil har SDT-folkene forsket i, og de præsenteres.
14.30 – 15.00: Evaluering og tak for denne gang!
13.30 – 14.45: >> VALGFRI RUNDE <<
A) Testmuligheder for elever med andet modersmål end dansk
Katrine Hammer Bønnerup (cand.mag. i lingvistik og spansk) er læse-/skrivevejleder på Rådgivnings- og støttecentret på Aarhus Universitet og har igennem mange år været med til at udvikle RSC’s praksis for dysleksiudredning af flersprogede studerende.
I Danmark bruges Ordblindetesten.dk til testning af alle elever og studerende, men de fleste praktikere stiller nok ind imellem sig selv spørgsmålet, om denne test giver retvisende resultater ved brug til flersprogede personer. Læse-/skrivevejlederne på AU har udviklet og afprøvet alternative udredningsmetoder i tilfælde, hvor det vurderes, at Ordblindetesten ikke er et hensigtsmæssigt testredskab. I oplægget præsenteres erfaringer med sådan alternativ testning, herunder forskellige scenarier, hvor alternativ testning kan være relevant, samt principper for baggrundsinterview og for udvælgelse og analyse af alternative tests. Der vil blive vist eksempler fra konkrete cases og lagt op til drøftelse af, hvordan de fremlagte scenarier og principper kan tilpasses ungdomsuddannelserne.
B)
Komorbiditet: flerdiagnoser - når elever både er ordblinde og har andre diagnoser -
se note i toppen af programmet
C) Ansøgning om SPS til elever med usikker fonologisk kodning
Marie Ågård Bennike er cand.mag. i engelsk med tilvalgsuddannelse i lektiologi fra Aarhus Universitet. Hun har 8 års erfaring som fuldtidslæsevejleder på Tradium, hvor hun har ansvaret for både erhvervsuddannelser og -gymnasier.
Dette oplæg vil komme med konkrete forslag til, hvordan man kan få bevilget SPS til de elever, som scorer i den gule kategori i Ordblindetesten men har omfattende og vedvarende vanskeligheder. Der vil blive lagt vægt på supplerende udredning, udarbejdelse af rapport samt ansøgning om SPS, og hele proceduren tager udgangspunkt i de fire ”Kriterier for godkendelse af SPS til elever og studerende med usikker fonologisk kodning” (STUK). Oplægget er baseret på praksis fra både gymnasier og erhvervsuddannelser.
D) Erfaringer med tre screeningssystemer
Ida Elise Ravn Claumarch er cand.mag. i lingvistik fra Aarhus Universitet. Med sin tilvalgsuddannelse i lektiologi har hun 6 års erfaring som fuldtidslæsevejleder på Tradium i Randers. Her varetaget hun opgaver på både EUD, EUX og erhvervsgymnasier.
Kamilla Kej har siden 2014 været læsevejleder på Nyborg Gymnasium, hvor hun både er læsevejleder i 10. klasse på EUD, STX og HF. Hun er desuden kasserer i Læse-og matematikvejleder foreningens bestyrelse.
Polina P. Skjoldborg er uddannet cand.phil. ved Sankt Petersborg Stats Universitet med speciale i germanistik og litteraturvidenskab (1997), cand. pæd. didakt. dansk ved DPU og har gennemført læsevejlederuddannelse og lederuddannelse på KP. Hun har været læsevejleder ved SOPU/ SOSU H siden 2017 og siden 2019 koordinator for SPS- og læsevejledning på SOSU H.
Det er almindelig praksis på ungdomsuddannelserne at gennemføre klassescreeninger, hvor man kan danne sig et indtryk af nye elevers (skrift)sproglige færdigheder og identificere vanskeligheder, som eleverne ikke tidligere har fået hjælp til at håndtere. Men der er flere udbydere af screeningsmaterialer, og det kan være svært at vælge det, som passer bedst til skolens behov. I dette oplæg præsenterer tre læsevejledere deres erfaringer med screeningsmaterialer fra hhv. ABaCus, Min Læring og Den Nationale Sprogscreening. Oplægsholderne kommer bl.a. ind på oprettelse, afvikling, databehandling og tilbagemelding til elever og lærere. Med den indsigt i systemernes forskelligheder bliver det nemmere at vælge den bedste løsning og tage den i brug.
E) Unge med ordblindhed
I dette oplæg vil Johannes og Emma-Line dele ud af deres egne erfaringer med at være ung og ordblind. De vil fortælle om, hvordan skoletiden har været for dem på de forskellige skoletrin/uddannelser, og de vil komme ind på deres egen brug af hjælpemidler. De vil ligeledes ud fra egne erfaringer komme med gode råd til læse-/skrivevejledere. Efter oplægget vil der være afsat god tid til spørgsmål.
14.45 – 15.15: Pause (inkl. check-in)
15.15 – 16.30: AI som værktøj for læsevejledere: Støtte til ordblinde og andre med læsevanskeligheder
Morten Walsted har arbejdet med AI i undervisningen i 1½ år. Han har et stædigt mål om at udnytte potentialet i AI til gavn for eleverne. Hans arbejde med at integrere kunstig intelligens i undervisningen viser, hvordan AI kan skabe mere personlige læringsoplevelser og baner vejen for fremtidens elevcentrerede læring.
I oplægget vil vi dykke ned i, hvordan kunstig intelligens kan være et kraftfuldt værktøj i læsevejledning. Lær om de nyeste erfaringer fra undervisningssektoren, få praktiske tips til AI-prompting, og opdag, hvordan du bedst kan hjælpe dine elever. Dette oplæg vil være både informativt og motiverende, og du vil gå derfra med konkrete værktøjer og øvelser, du kan implementere med det samme.
16.35 – 17.30: Generalforsamling med bobler
17.30 – 19.00: Fritid
19.00: Middag og hygge
Fredag d. 22. november
7.00 – 9.00: Morgenmad
9.00 – 9.15: Fælles godmorgen
9.15 – 10.30: Komorbiditet: flerdiagnoser - når elever både er ordblinde og har andre diagnoser
Toni Clausen er underviser i dansk samt læsevejleder på Campus Vejle, HHX. Hun har gennem de sidste 7 år været tæt tilknyttet ASF-klasserne, hvor hun både har fungeret som underviser og læsevejleder.
Forskning peger på, at ordblindhed kan optræde sammen med andre typer af vanskeligheder som ADHD og ASF (Autisme Spektrum Forstyrrelse). Oplægget handler om, hvordan arbejdet med læse- og skrivevanskeligheder kan gribes an, når en elev har flere diagnoser end ordblindhed. Oplægget vil hovedsaligt tage udgangspunkt i mine erfaringer som læsevejleder og dansklærer i ASF-klasserne, men de samme problematikker møder jeg også i neurotypiske klasser (almindelige gymnasieklasser), hvor elever med flere diagnoser også sidder.
Typiske spørgsmål kan være: Er det læsningen i sig selv eller forstyrrelserne af læsningen, der er det største problem? Er skrivevanskelighederne udtryk for dyslektiske problemer, eller er der andre barrierer? Oplægget vil give bud på, hvordan man kan gribe samarbejdet med de elevtyper an.
10.30 – 10.45: Pause
10.45 – 12.00: Fagintegreret læseundervisning i alle fag
Ina Borstrøm er selvstændig læsekonsulent og læremiddelforfatter. Ina har været med til at udvikle FVU - Forberedende VoksenUndervisning. Hun er medforfatter til Fagintegreret læseundervisning for kortuddannede voksne. Diavok – Find det der lyder som et ord. VAKS – Et systematisk specialundervisningsmateriale til ordblinde.
Læsning indgår som et middel til at læse og lære i alle fag. I læsevejlederens værktøjskasse ligger afkodningsstrategier, der hjælper læseren til at udfolde de enkelte ord og sætninger, samt læsestrategier, der øger læserens faglige forståelse og udbytte af teksten. Oplægget præsenterer de vigtigste strategier og anviser, hvordan redskaberne indgår i en fagintegreret læseundervisning i alle fag.
12.00 – 13.00 Frokost
13.00 – 14.30: Fælles oplæg: Selvbestemmelsesteorien om “at motivere andre”
Ib Ravn, Ph.D., lektor emeritus fra DPU ved Aarhus Universitet, partner i rådgivningsfirmaet FLOK. Har skrevet 13 bøger, deriblandt ”Selvbestemmelsesteorien: Motivation, psykologiske behov og sociale kontekster” (Hans Reitzel, 2021).
At motivere med straf og belønninger har det med at underminere den intrinsiske (”indre”) motivation. I stedet kan professionelle omkring barnet og den unge yde støtte til dets tre psykologiske behov for autonomi, kompetence og samhørighed. 12-15 teknikker hertil har SDT-folkene forsket i, og de præsenteres.
14.30 – 15.00: Evaluering og tak for denne gang!
Opdateret: 08.08.2024